Geheimhoudingsovereenkomst: bescherm je bedrijfsgeheimen tijdens onderhandelingen

Knoop je onderhandelingen aan met een kandidaat-overnemer van je handelszaak? Of toets je met een nieuwe partner de mogelijkheden af van een georganiseerde samenwerking?

Bij dit soort onderhandelingen zullen partijen vragen om bedrijfsgegevens te delen. Dit zijn meestal vertrouwelijke gegevens, die je niet zomaar voor iedereen publiek wil maken.

Daarom is het raadzaam om – alvorens informatie uit te wisselen – met je handelspartner overeen te komen dat de uitgewisselde informatie geheim wordt gehouden.

Dergelijke geheimhoudingsverplichting wordt door partijen vastgelegd in een geheimhoudingsovereenkomst of een “Non Disclosure Agreement” (“NDA”).

Wij delen graag enkele tips voor een goede geheimhoudingsovereenkomst:

Inhoud van de geheimhoudingsovereenkomst

In de overeenkomst moet duidelijk worden bepaald:

  • – welke informatie zal worden gedeeld (en met welk doel),
  • – hoe lang de verplichting tot geheimhouding blijft bestaan (en wat er gebeurt als de onderhandelingen afspringen),
  • – wie eigenaar is van welke informatie,
  • – wanneer welke informatie moet worden verwijderd, en op wiens verzoek.

Je kan best ook afspraken maken over beveiliging van de ontvangen informatie binnen je organisatie en over het mogelijks delen van deze informatie met je medewerkers binnen de onderneming.

Schadevergoeding

Het is essentieel in de overeenkomst op te nemen dat een schadevergoeding te betalen is, indien de geheimhoudingsverplichting wordt geschonden.

Dergelijke bepaling lijkt misschien wat “onvriendelijk” in het raam van een op te starten onderhandeling, maar is essentieel om de geheimhouding te kunnen afdwingen!

De omvang van de schadevergoeding kan je best forfaitair begroten: zo moet de omvang van de effectief geleden schade niet bewezen worden als het toch misgaat

Niet-afwervingsbeding

Niemand ziet graag zijn personeel vertrekken naar de concurrentie!

Om dit risico te beperken kan in een NDA het verbod worden opgenomen om medewerkers van de andere partij aan te werven of in dienst te nemen, en dit gedurende een bepaalde termijn.

Als een onderhandeling van een voorgenomen overname dan afspringt, ben je zo verzekerd dat je voormalige gesprekspartner (die mogelijks ook een concurrent is) jouw personeel niet kan komen afwerven.

Blijf steeds voorzichtig met het uitwisselen van vertrouwelijke informatie

Eens de geheimhoudingsovereenkomst getekend is, adviseren wij om toch nog steeds voorzichtig te zijn en zorgvuldig te selecteren welke informatie je deelt.

Uiteindelijk kun je – ook na het tekenen van een NDA – nooit zeker zijn bij wie de informatie belandt. Eens de informatie is gedeeld heb je hierop geen invloed meer.

Maatwerk

Het opstellen van een NDA, aangepast aan de transactie die wordt onderhandeld, vereist maatwerk. Als advocaat gespecialiseerd in ondernemingsrecht en bedrijfsonderhandelingen bekijken wij graag per dossier de noden waaraan moet worden voldaan.

Heb je vragen hieromtrent of wil je wat meer informatie? Contacteer ons! We helpen je graag verder.

Heb je een vraag?
Wij helpen je graag verder.
DELEN OP facebook linkedin