image Post

31-03-2022

Een elektrische laadpaal in de ondergrondse garage van uw appartement: do’s and dont’s

Gestimuleerd door de overheid, opgelegd door de werkgever of vanuit eigen energiebewuste overwegingen. Feit is dat het wagenpark groener wordt en dat er dus steeds meer elektrische auto’s op onze wegen rijden.

Je elektrische wagen opladen aan een publiek laadpunt is één mogelijkheid, maar steeds meer mensen kiezen er ook voor zelf thuis een laadpaal te installeren.

Allemaal goed en wel als, maar wat als je in een appartementsgebouw woont en je wagen ondergronds parkeert?

Mag je als eigenaar dan zelf een laadpaal laten installeren?

Heb je daarvoor toestemming nodig?

En wie betaalt de kosten?

We zetten de regels op een rijtje.

Een eigen laadpaal

In principe kan je zelf beslissen om een laadpaal op je ondergrondse parkeerplaats te installeren. De wet op de mede-eigendom staat dit toe: het is een recht dat anderen u niet zomaar kunnen weigeren. In feite hoef je zelfs geen toestemming te vragen, een voorafgaande melding is voldoende.

Concreet volstaat het dus om minstens twee maanden voor de plaatsing in een aangetekende brief aan de syndicus (of bij afwezigheid van een syndicus aan alle mede-eigenaars) te melden dat je een laadpaal gaat plaatsen, met een duidelijke omschrijving van het hoe en wat. Komt er geen protest, dan kan je twee maanden later effectief aan de slag. Dit evident op eigen kosten.

Enkel gemotiveerd verzet mogelijk

Tot twee maanden na uw aangetekende brief kunnen de andere mede-eigenaars verzet aantekenen tegen de uitvoering van de werken.

Hiervoor moeten ze wel een “rechtmatig belang” aantonen. Denk bijvoorbeeld aan de situatie dat er al oplaadinfrastructuur in de ondergrondse garage aanwezig is, dat de vereniging van mede-eigenaars een dergelijke infrastructuur zelf en collectief wil voorzien, of dat er veiligheidsbezwaren bestaan tegen de aanpassingen die u wil doorvoeren.

Speel open kaart

Om dit soort discussies te vermijden adviseren wij om niet op eigen houtje te werk kan gaan, maar de kwestie  voorafgaandelijk te bespreken met alle mede-eigenaars.

Dit doe je door het onderwerp op de agenda van de algemene vergadering te plaatsen. Indien er genoeg bijval is, zal de algemene vergadering mogelijk kiezen voor een gemeenschappelijke installatie waarop op termijn iedereen kan aansluiten. Voorafgaande studies, aanpassingen, installatie… gebeuren dan op gemeenschappelijke kosten. Dat scheelt meteen ook in uw portemonnee.

Beschikbaar vermogen en brandveiligheid

De plaatsing van een laadinstallatie gaat evident ook gepaard met technische- en veiligheidsaspecten. Welk elektriciteitsnet is er aanwezig? Is dit voldoende of moet er worden verzwaard? Hoe zit het met de brandveiligheid van de garage? Is er een brandcentrale en kan de brandweer vlot binnen? Kan er eventueel een sprinkler installatie worden overwogen?

Onze tip?

Laat voorafgaand een collectieve studie uitvoeren waarin al deze aspecten worden onderzocht en er meteen doordacht kan worden geïnstalleerd!

Vergeet ook de verzekering niet

Iets wat nog vaak over het hoofd wordt gezien: de brandverzekering.

Hoewel elektrische wagens of laadapparatuur in een ondergrondse garage niet per se leiden tot een groter risico, is het toch aangewezen de verzekeraar hiervan op de hoogte te brengen. Zo voorkom je dat er achteraf sprake is van onderverzekering. Normaal gezien is het de syndicus die de collectieve polis van het gebouw (de “blokpolis”) laat aanpassen aan de gewijzigde situatie.

Nog vragen? Neem gerust contact op en wij helpen u graag verder.

DELEN OP facebook linkedin