Vanaf 1 juli 2022 is elke ondernemer verplicht om aan de klant minstens één vorm van elektronisch betalen aan te bieden.
Iedereen heeft al gehoord of gelezen over deze aankondiging.
Maar wat betekent dit nu concreet?
Wij zetten de regels voor u op een rijtje.
Moet ik elektronisch betalen aanbieden?
Elke ondernemer, winkelier, vzw of overheid die betalingen ontvangt van klanten of bezoekers, is verplicht om de mogelijkheid te bieden om de gevraagde betaling elektronisch te doen.
Wanneer je goederen of diensten aanbiedt tegen betaling – ook al is dat niet als vennootschap – moet je dus de mogelijkheid van elektronische betaling aanbieden.
De klant moet vrij worden gelaten in de keuze hoe hij betaalt. Als verkoper mag je elektronische betalingen niet ontmoedigen door bijvoorbeeld een extra kost in rekening te brengen.
Wat is een “elektronische betaling”?
Als verkoper ben je niet verplicht om een betaalterminal te installeren.
Een “elektronische betaling” kan gebeuren via:
– een debetkaart (Bancontact, VISA DEBET)
– een kredietkaart (MASTERCARD, VISA)
– een app op de smartphone (Payconiq, de app van uw huisbankier)
– overschrijving
– een online betaalplatform (Mollie, Paypal…)
Mag ik nog cash betalingen aanvaarden?
Ja, cash betalingen zijn nog toegelaten!
Op voorwaarde dat deze betalingen niet méér bedragen dan 3.000,00 EUR. In het raam van de strijd tegen fiscale fraude moeten betalingen van hogere sommen al enige tijd verplicht elektronisch gebeuren.
Wil je meer informatie over de wettigheid van je eigen betalingsbeleid? Of wil je hieromtrent aanpassingen in je algemene voorwaarden? Geef ons een seintje en wij helpen u graag verder!