In februari 2024 is door het parlement een wet goedgekeurd waarin wordt bepaald dat voor alle transacties tussen Belgische BTW-plichtige ondernemingen een elektronische factuur moet opgemaakt worden.
Deze wet treedt pas in werking op 1 januari 2026.
Maar ondernemers kunnen zich best tijdig al voorbereiden.
WAT IS ELEKTRONISCH FACTUREREN?
Bij elektronisch factureren gebeurt de facturatie volledig digitaal, zowel voor de inkomende als de uitgaande facturatie.
Hierbij betekent “elektronisch factureren” niet: het versturen van een factuur in pdf-formaat.
De elektronisch factuur is wel een elektronisch bestand, opgesteld volgend de PEPPOL-standaard in een gestructureerd standaard formaat (XML of UBL).
Dit PEPPOL-netwerk is een ontworpen (internationaal) standaardformaat voor de e-facturatie.
Alle elektronische facturen zullen via dit netwerk uitgewisseld worden. Ook de fiscus zal met dit netwerk werken.
De doelstelling is om op langere termijn de BTW-gegevensstromen tussen BTW-plichtigen te moderniseren. De alomgekende (kwartaal)aangiften bij de BTW zullen zo op lange termijn overbodig worden…
WAT BETEKENT DIT CONREET?
Elke BTW-plichtige ondernemer zal vóór 1 januari 2026 een PEPPOL-ID moeten aanvragen.
Concreet zal de BTW-plichtige ook vanaf 1 januari 2026 een systeem moeten gebruiken met “Access Point” tot een erkend PEPPOL netwerk.
Van elke klant (voor uitgaande facturatie) zal ook de PEPPOL-ID moeten worden opgevraagd.
In België komt de PEPPOL-ID overeen met het KBO-nummer.
In alle B2B facturatie zal er dus vanaf 1 januari 2026 via dit systeem gefactureerd worden.
Ondernemingen die dit wensen, kunnen nu al een PEPPOL-ID aanvragen en via dit systeem factureren.
Meestal wordt dit met de accountant besproken.
TIJDELIJK FISCAAL VOORDEEL
De overstap naar elektronisch factureren – met toegang tot het PEPPOL-netwerk – kost geld.
Om die reden is een tijdelijke verhoogde kostenaftrek voor deze investering voorzien van 120% vanaf aanslagjaar 2025 (boekjaar 2024) tot en met aanslagjaar 2028 (boekjaar 2027).
Deze kostenaftrek geldt enkel voor kleine vennootschappen (ondernemingen met maximaal 50 werknemers en een maximale jaaromzet van 9 miljoen euro excl. BTW).
CONCLUSIE
Ook de facturatie rolt stilaan het digitale tijdperk in.
Ondernemers kunnen zich nu al op de komende veranderingen voorbereiden, maar het systeem treedt pas verplicht in werking vanaf 1 januari 2026.